Activitate propusă de Borbala Lorincz (EVS Volunteer)
Categorie: dezvoltare personală
Tema: nevoia de control
Durată: 45 de minute
Vârstă: 10+
Număr de persoane: 2 – 30 persoane
Rezumat: 3 zone (de confort, de învățare, panică/pericol) în care copiii se mută în funcție de propozițiile sau subiectul de discuție din joc.
Obiectiv:
- să ne familiarizăm cu teoria privind zonele de confort și să înțelegem scopul acestora
- să învățăm să identificăm zonele noastre de confort
- să conștientizăm faptul că zonele de confort diferă de la o persoană la alta.
Materiale necesare:
- poster pentru a explica teoria – aici
- sfoară sau bandă de hârtie
- gumă adezivă (patafix tack it)
- hârtie colorată
- cariocă
- foarfecă
- imprimantă
- calculator
Teorie legată de zona de confort / învățare / panică o găsiți aici.
Cuvinte cheie pentru cele trei zone:
Zona de confort:
- nu există niciun risc
- știm foarte bine
- încredere
- avem control
- rutină
- timp să reflectăm
Zona de învățare / perfecționare:
- oportunitatea de a învăța
- necunoscut și provocator
- experimentăm care sunt limitele
- depășim limite
- creștere
- devin expert
- țel: să extindem zona de învățare cât mai mult în zona de panică.
Zona de pericol:
- frică
- pericol
- anxietate
- nu vreau să stau
- nu am energie pentru asta
- bloca
Instrucțiuni:
- Creăm afișul pentru a explica teoria zonelor sau listăm aceste fișe de lucru cu zona de confort și cu caracteristicile fiecăruia.
- Dacă am listat caracteristicile, le decupăm.
- Explicăm teoria celor trei zone de confort și scopul lărgirii acestora.
- Desenăm pe jos trei cercuri concentrice 🎯: cel mai mic este cercul zonei de confort, mijlociul care va include cercul mic va reprezenta zona de învățare/performanță), iar cel mare care le cuprinde pe amândouă, reprezintă zona de pericol.
- Vom formula câte o propoziție (ex mers, înot) și îi rugăm pe copii să se poziționeze în zona care li se potrivește, adică în cercul de confort, învățare/performanță sau pericol. Îi vom putea întreba de ce au ales o anumită zonă, ce simt în legătură cu aceasta.
- La rândul lor, jucătorii pot propune noi propoziții sau subiecte de discuție.
- Listă cu situații personale:
- Iau o notă mică.
- Am multe teme.
- Vizitez un muzeu.
- Să fac un proiect cu colegii.
- Să mă trezesc devreme.
- Să vorbesc cu cineva care este nepoliticos.
- Cineva mai în vârstă îmi spune ce să fac sau cum să mă simt.
- Să stau toată ziua într-o cameră mică.
- Să ajut / să fiu ajutat.
- Să vorbesc cu cineva care mă întreabă pe stradă.
- Să merg la o petrecere unde nu cunosc pe nimeni.
- Să am o zi rea și cineva să mă facă să zâmbesc.
- Să înot.
- Să mă plimb pe stradă când plouă.
- Să stau toată ziua în casă când este vreme frumoasă afară.
- Să cânt la pian.
- Să iau autobuzul când vin și plec spre școală.
- Să mint pe cineva pentru a nu-l dezamăgi.
- Să am o zi fără tehnologie.
- Să reacționez când cineva se ceartă.
- Să gătesc.
- Să lipsesc de la școală pentru că sunt bolnav.
- Să fac o drumeție de 15 km cu un rucsac mare în spate.
- Să vorbesc în fața a 80 de persoane
- Să cer indicații pentru a ajunge într-un loc într-o țară a cărei limbă nu o vorbesc.
- Rezervăm un pic de timp să dezbatem activitatea: de ce anume alegem o zonă, ce simțim față de propoziția /persoana/subiectul discutat.
- Tragem împreună concluzii bazate pe activitatea pe care am desfășurat-o: cum ne-am simțit, ce am învățat, dacă sau ce anume ne-a amuzat, etc.
Experiența noastră:
- Pentru că afară era frig, am optat să facem activitatea în clasă. Din lipsa de spațiu suficient, nu am reușit să facem cercurile concentrice, așa că am împărțit clasa în trei, alocând câte un spațiu fiecărei zone de confort.
- Discutând despre zonele de confort am insistat mult pe aspectul că învățarea nu are loc numai la școală.
- Pentru aceasta i-am rugat pe copii să ne dea exemple de lucruri pe care le învață în afara școlii.
Dacă ați încercat acest joc, vă rugăm să împărtășiți cu noi experiența dumneavoastră și lucrurile pe care le-ați îmbunătățit