Categorie: Dezvoltare personală
Tema: presiunea grupului, acceptare, discernământ
Durată: 20-30 minute
Vârstă: 10 ani +
Număr de persoane: nelimitat

Rezumat: Jocul ne propune să alegem între două variante de răspuns.
Obiectiv: Obiectivul jocului este să conștientizăm cum reacționăm la presiunea grupului.
Materiale necesare:

  • hârtie,
  • instrumente de scris

Instrucțiuni:

  • Împărțim activitatea în două momente distincte: unul de interiorizare și al doilea de acțiune.
  • Explicăm regulile jocului alegerilor: Un adult citește câteva întrebări, iar copiii trebuie să răspundă la întrebare pe foaie. Trecem odată prin toate întrebările, astfel încât fiecare să știe/noteze alegerea pe care a făcut-o.
  • Întrebările: Ce preferați:
    • Să alerg sau să merg în drumeție
    • Pisici sau câini
    • Dimineața sau dupămasa
    • Cărți sau filme
    • Mare sau munte
    • A munci individual sau în grup
    • Oraș sau sat
    • Pauza în clasă sau afară
    • Film de groază sau romantic
    • Muzica de operă sau heavy metal
    • Înghețată de căpșuni sau de kiwi
    • Verde sau roșu
    • Broccoli sau fasole
    • Primăvara sau vara
    • Cu frați și fără frați
    • Păianjeni sau șerpi
  • În partea a doua a jocului vom delimita doua zone în clasă: zona A și zona B și vom repeta întrebările. Cei care aleg primul răspuns vor merge în zona A și cei care au ales al doilea răspuns vor merge în zona B.
    Fiecare își va ști răspunsul, dar e posibil ca văzându-și colegii că au ales altceva, să își schimbe părerea. Uneori ei pot simți presiunea grupului, să se simtă diferiți sau că opinia lor nu este acceptată.
  • La sfârșit încercăm să concluzionăm: Și-a schimbat cineva răspunsul pe parcurs? De ce? Cum s-au simțit? A fost dificil să ia o decizie? De ce? Faptul că colegii au ales altceva v-a făcut să vă schimbați părerea?
  • Reflectăm despre luarea deciziilor și cât de important este să avem încredere în noi și să fim atenți la ce simțim. Observăm că fiecare poate avea o părere diferită și că toți avem dreptate. Toți trebuie să respectăm ideile celorlalți, dar și ceilalți trebuie să respecte ideile noastre.

Experiența noastră:

  • Am discutat despre cum a fost jocul și cum s-au simțit. Am trecut prin cele două alegeri de două ori: prima dată au trebuit să scrie pe foaie alegerea lor, iar a doua oară s-au mutat prin clasă în funcție de alegerea făcută.
  • Copiii au spus că uneori și-au schimbat opinia ca urmare a presiunii grupului sau uneori doar pentru că era distractiv sa fie cu prietenii lor, chiar dacă locul în care au mers nu era prima lor opțiune.
  • Unii dintre ei s-au simțit mai bine când au scris opțiunea pentru că așa nimeni nu le vede răspunsul.
  • O parte au fost influențați de colegii lor, iar alții au rămas pe poziții chiar dacă au avut apoi sentimentul că sunt diferiți. Alții au fost mândri că și-au menținut punctul de vedere.
  • Am concluzionat că este important să înțelegem că indiferent de alegerea noastră, alegerea celui de lângă noi este la fel de viabilă și trebuie să o respectăm.