Articol trimis de Nicoleta Ungureanu. Mulțumim de articol.
Categorie: activitate practică
Durată: 20 de minute
Vârstă: 3 ani +
Rezumat: Exersăm cunoștințele matematice formând mulțimi de elemente după criterii date și stabilind raporturi între acestea.
Obiective:
- recunoașterea de către copii a unor obiecte și familiarizarea lor cu alcătuirea și denumirea corectă a unor grupe de obiecte, pe baza perceperii nemijlocite a însușirilor de formă, culoare sau mărime;
- perceperea relațiilor cantitative dintre grupe diferite de obiecte;
- formarea reprezentărilor cu privire la grupele de obiecte construite pe baza unei singure însușiri;
- formarea deprinderilor de a respecta cerințele.
Materiale necesare:
- dopuri de la sticle,
- ață sau alte materiale ce se pot folosi pentru delimitarea mulțimilor,
- cartonașe cu cifre pentru reprezentarea cantității și semnele <, > și = pentru stabilirea raporturilor.
Cu toții ne împiedicăm de diverse ambalaje prin casă însă unele sunt cu adevărat utile în activitățile pe care le desfășuram cu copiii. Astăzi mă opresc asupra dopurilor de la sticlele de plastic. Am strâns dopurile de plastic de diferite culori de la câteva sticle și le-am folosit pe post de material didactic într-un joc matematic cu fiica mea. Iată cum:
Varianta 1 :
Am delimitat două zone în care urma să realizam mulțimi de elemente respectând anumite cerințe și criterii date. Am sortat elementele după culoare mai întâi, obținând astfel mulțimea obiectelor albastre și mulțimea obiectelor galbene, roșii, verzi.
Varianta 2:
Am păstrat cercurile realizate pentru delimitare mulțimilor. Dintr-un carton am tăiat cartonașe pe care am scris cifre, am ales câte 2 cifre și le-am atribuit fiecărei mulțimi și apoi mi-am rugat fata să pună în fiecare mulțime tot atâtea elemente câte îi indică cifra atașată mulțimii.
Varianta 3:
Ca să ridic puțin dificultatea exercițiilor am decis împreună să stabilim și raporturi între mulțimile formate. Fetița a numărat elementele fiecărei mulțimi și a identificat raportul dintre acestea aplicând ulterior semnul mai mare, mai mic sau egal după caz.
Spor la joacă.