Jocuri în mașină pentru drumuri lungi

Aveți emoții când porniți la drum cu copiii într-o călătorie pe distanțe lungi? Noi constant aveam emoții, dar de-a lungul timpului am reușit să transformăm călătoria cu mașina în timp de calitate petrecut cu fetele noastre. Am discutat mult despre drum, am început să ne bucurăm de drum, să îl conștientizăm că este parte din viața noastră și că este prilej de bucurie și joacă împreună.

Ne place să călătorim cu mașina. Am început să călătorim de când copiii aveau 2 luni. Am centralizat jocurile pe care le folosim când suntem în mașină pentru momentele în care sunteți la drum și în pană de idei. Pe lânga acestea mai ascultăm povești, desenăm, ne mai uităm şi la desene sau tragem câte un pui de somn atunci când tata conduce 11 ore :).Jocuri pentru drumuri lungi cu copiii

 

Vârsta 1-3 ani – Recomandare pe care probabil toți o știți deja: Porniți la drum în funcție de programul de somn al copilului. Doarme copilul cât doarme, dar după ce se trezește este important să îl ținem ocupat.

  1. Cutia cu suprize – Prietena mea Cristina ia cu ea la drum o cutie cu jucării pe care i le dă pe rând băiețelului ei. Acesta se bucură de fiecare în parte și drumul devine mai ușor. Scopul jocului: descoperirea de noi jucării sau texturi.
  2. Cucu – bau! – Cu toții l-am jucat de multe ori, este un joc ce nu dă greș la copiii mici. Scopul jocului: dezvoltarea răbdării copiilor. Regulile jocului dacă nu le știți le vedeți aici.
  3. Unde este comoara – Ascundem un obiect sub păturică iar copilul trebuie să îl descopere. Scopul jocului: încurajarea copilul să exploreze. Detalii găsiți aici.
  4. Teatrul de păpuși – Poți folosi o marionetă sau jucăria preferată a copilului pentru o face o scenă gen teatrul de păpuși. Scopul jocului:  dezvoltarea atenției și imaginației.
  5. Ghicește animalul – Imităm diferite sunete făcute de animale, iar copilul trebuie să ghicească. Ajută la cunoașterea mediului în care trăiește. Scopul jocului: învățarea animalelor.
  6. Eu spionez – Alege un obiect, animal sau semn ca reper (ex: cal, mașină roșie, văcuță, semnul roșu, barza). Scopul jocului este dezvoltarea spiritul competitiv, atenția și concentrarea.

 

Vârsta 3-7 ani

  1. Ghicește animalul – Pe rând, fiecare jucător se gândește la un animal. Restul jucătorilor ii pun întrebări prin care să își dea seama care este animalul. Vom folosi intrebări de genul : Poate zbura?, Trăieşte în pădure?, Are 4 picioare? etc. Scopul jocului: structurarea gândirii și identificarea animalului.
  2. Continuă povestea – Prima persoană începe prima propoziție. Următoarea persoană continuă povestea cu altă propoziție și tot așa. Creativitatea și imaginația au un rol important în acest joc. Scopul jocului: dezvoltarea creativității și crearea unei povești.
  3. Cântece în familie – Fiecare familie are repertoriul ei. Așă că luați cele mai dragi versuri și fredonați-le, cântați-le cu poftă și voioșie. Voia bună va fi amplificată cu siguranță. Scopul activității: crearea de amintiri frumoase.
  4. Piatră-hârtie-foarfecă – Participanții la joc, spun de două ori: ”Piatră, hârtie, foarfecă”, iar a două oară fiecare jucător face un gest cu mâna din următoarele: un pumn (piatra), o palmă (hârtia), 2 degete întinse (foarfecă). Piatra distruge foarfeca, foarfeca taie hârtia, iar hârtia acoperă piatra. Cine a câștigat?
  5. Fazan în borcan – Unul dintre voi începe prin a spune o literă, iar urmatorul trebuie să spună un cuvânt care să conțină litera respectivă la începutul cuvântului. ex. litera C => călimară, cană, caiet, cupru etc.
  6. Ghicește meseria – Este asemănător cu “ghicește animalul”. O persoană se gândește la o meserie, iar restul trebuie să pună întrebări pentru a o putea identifica.
  7. Numărăm lucruri – Copiii trebuie să numere tot felul de lucruri care le văd pe geam. Ex: mașini roșii, câini, semne de circulație, etc. Jocul dezvoltă mult atenția.
  8. X și 0 – Este un joc cunoscut și drăguț care dezvoltă gândirea logică.
  9. Jucării din folie de aluminiu – Folia de aluminiu este un obiect cu care nu prea lăsăm copiii să se joace. Dar dacă un adult ii însoțeşte pe bancheta din spate, avem la dispoziție o modalitate bună de a o modela în flori, animale sau căsuțe de vis. O rolă din folia de aluminiu, îi va ţine cu siguranţă ocupaţi mult timp.
  10. Ghiceşte la ce mă gândesc! – ” Puneți întrebări la care să se poate răspunde cu DA sau NU. Pentru simplificare se poate juca folosind o tematică restrictivă, gen Din casă sau Din pădure. Vom folosi întrebări de genul: Este în sufragerie? Este obiect? Stă pe jos? E viu? Este al meu? etc.
  11. Am văzut culoarea cu ochii mei – Pe rând fiecare participant la joc alege o culoare, iar ceilalti pasageri din mașină caută trei lucruri care au această culoare. Câștigă cel care le identifică primul.
  12. Alfabetul pe categorii – Alegem o categorie ex. tări, orașe, ape, munți, plante, flori etc. Luam literele din alfabet de la A la Z, ne alegem o categorie și găsim fiecare câte un cuvânt sau două cu litera la care am ajuns. E un joc foarte educativ pentru întreaga familie.
  13. Mărci de masini – Facem competiție între două sau mai multe mărci de mașini la alegere. Câștigă marca din care vedem în trafic cel mai repede 10 mașini.
  14. Jocuri cu palmele – Pic pic pic și altele. Coordonarea și dexteritatea sunt esențiale în aceste jocuri. Se joacă în pereche, folosind palmele și urmând versurile.  De exemplu: ”Pic, pic, pic…/ Pic pe sus,/ Pic pe jos,/ Pic pe umăr,/ Pic pe dos,/ Pic pe cap,/ Pic sub crac,/ Pic OK,/ Pic te-am prins!” Copiii vor mima cu palmele sus/ jos/ umăr/ dos/ cap/ crac/ OK, iar la te-am prins, trebuie să-l atingă pe adversar cât mai repede. Câștigă cel mai rapid dintre jucători.
  15. Scrimă cu degetele și Lupta degetelor mari –Ambele se joacă în pereche. La scrimă, se stă față în față și se joacă scrimă cu degetul arătător. Câștigă cel care marchează de 3 ori. În cazul luptei degetelor mari, adversarii se țin de mâini și încep o bătălie cu degetele mari. Câștigă cel care imobilizează degetul adversarului. Sunt jocuri competitive, care necesită concentrare și cunoașterea adversarului.
  16. Ghicitori

 

Vârsta 7+

  1. Fazan – La începutul jocului primul jucător spune cu glas tare A și parcurge, în gând, alfabetul, reluându-l de la început dacă e nevoie. Al doilea jucător îl întrerupe după un timp, iar primul jucător anunță litera la care a ajuns în acel moment și spune un cuvânt care începe cu litera respectivă. Jocul continuă prin rostirea de către jucători, a unui cuvânt care să înceapă cu ultimele două litere ale cuvântului rostit de jucătorul precedent. Când un jucător nu poate găsi un asemenea cuvânt, este închis sau încuiat și jucătorul următor, începe iar jocul spunând alfabetul. De fiecare dată când un jucător este închis, acesta primește, pe rând, câte o literă din cuvântul Fazan. Jucătorul închis o singură dată „este F”, cel închis de două ori „este Fa” ș.a.m.d. până la Fazan, moment în care jucătorul este considerat învins. Jocul continuă până sunt învinși toți jucătorii în afară de unul, care este declarat învingător.
  1. Din ce județ e mașina din față – Scopul jocului este învățarea județelor din Romînia și a abrevierilor acestora. Jucătorii trebuie să decopere din de județ este mașina din față sau care vine din sensul opus. Acest joc este ca o lecție de geografie distractivă.
  2. Capitalele lumii/ Reședințele de județ – Cineva alege o tară, iar alt jucător spune care este capitala. Dacă ghicește, alege altă țară, iar ceilalți participanți la joc trebuie să ghicească capitala. Dacă participanții nu știu răspunsul, continuă să ghicească capitalele pentru alte țări. Ajută la dezvoltarea culturii generale.
  3. Sunt recunoscător pentru… – Fiecare spune pe rând pentru ce e recunoscător în momentul acela. Amplifică stima de sine și ajută la coștientizarea lucrurilor pe care le avem.
  4. Avioane – Se joacă pe hârtie de matematică, pe care se  desenează două chenare de 10×10 căsuțe. Fiecare căsuță se identifică printr-un număr pe orizontală de la 1 la 10 și pe verticală de la A la J. În primul chenar se desenează trei avioane identice, fără ca adversarul să le vadă poziția. Avioanele nu au voie să se suprapună și nici să iasă în afara chenarului. Fiecare jucător va încerca să ghicească unde sunt avioanele adversarului în al doilea chenar. Primul jucător anunță o anumită căsuță a adversarului, spre exemplu C3. Adversarul se uită la chenarul propriu și răspunde cu una din următoarele posibilități: aer – căsuța este în afara oricărui un avion; lovit – căsuța face parte dintr-un avion, dar nu s-a găsit cabina; mort/doborât – căsuța conține cabina unui avion. Toate căsuțele avionului doborât devin lovite. Ambii jucători notează rezultatul pe căsuțele lor. Câștigă cel care a doborât prima dată avioanele adversarului. Jocul dezvoltă gândirea strategică și logică.
  5. La Popa la poartă… – “La popa la poartă/ E-o pisica moartă./ Cine râde și-o vorbi/ S-o mănânce coaptă. / Cu mărar și pătrunjel/ Cu untură de cățel/ Si cu mămăligă rece/ Ca să nu i se aplece.”  – Cine zice primul “eu sunt popă românesc și am voie să vorbesc”, poate să vorbească și să încerce să-i facă pe ceilalți să râdă și să vorbească. Câștigă ultima persoană care nu râde/vorbește.
  6. Sinonime sau antonime – Jocul are ca scop dezvoltarea limbajului. Primul jucător primește un cuvânt și va spune sinonimul sau antonimul lui. În continuarea, al cel care a spus primul sinonimul și antonimul va spune un alt cuvânt căruia ceilalți jucători îi vor găsi sinonimul sau antonimul. Ne jucăm până ne plictisim. Acest joc ajută la sistematizarea cunoștințelor copiilor.
  7. Animale de pe continente – Număr de jucători: minim 2. Prin rotație fiecare jucător va spune numele unui animal. Ceilalti participanți vor identifica pe ce continent trăiește acel animal. Cel care a ghicit continuă jocul, spunând un alt animal. Câștigă cel care ghicește primul 10 animale de pe diverse continente.
  8. Discuție tematică – Se alege un subiect  – fiecare spune ceea ce știe până epuizăm subiectul și nu mai avem ce împărtăși. Ex. Dinozauri: care este cel mai mare dinozaur, cel mai mic dinozaur, care sunt dinozaurii ierbivori/carnivori; urmașii dinozaurilor în zilele noastre etc.
  9. Jocul literelor sau două litere – Un jucător zice în gând alfabetul, similar jocului Fazan, iar altul va spune stop. S-a ajuns la o litera (ex. C), iar următorul jucător va spune la rândul lui alfabetul, urmând să fie oprit şi să ne spuna litera din alfabet la care a ajuns (ex. O). Din cele doua litere, vom obține o asociere (ex. CO). Toți jucătorii vor spune pe rand cuvinte care încep cu CO.
  10. Dacă ai putea… – Unul dintre participanți pune o întrebare care începe cu ”Dacă ai putea…” Ex: ”Dacă ai putea zbura, unde ai merge?” Cel care a fost întrebat trebuie să răspundă, apoi va pune la rândul lui o întrebare.
  11. Răspundem la întrebare: Este asemnănător cu jocul „Dacă ai putea…”. Scopul jocului: dezvoltarea imaginației. Regulile jocului: Pe rând, fiecare îi provoacă pe ceilalți din mașină să răspundă la intrebarea „Dacă aș fi un personaj (zână, dinozaur, astronaut)…aș…”
  12. Recunoaște plăcuța de înmatriculare – Ai nevoie de foi A4 cu un tabel cu toate județele României. Câștigă cel care reușește să bifeze cele mai multe județe văzute pe plăcuțele de înmatriculare.
  13. Genurile substantivelor – Alegem substantivele, iar copiii trebuie să spună dacă acestea sunt de gen masculin, feminin sau neutru. Acesta e un joc pentru dezvoltarea vocabularului.
  14. În tunel – Dacă trecem printr-un tunel, facem o mică competiție să vedem cine își ține mai mult respirația. Excepție face șoferul.
  15. Urmărește harta – Dați copiilor o hartă și spuneți care este următoarea localitate de pe hartă. În prealabil analizați harta împreuna cu copiii pentru a fi mai ușor de urmărit.
  16. Cum se spune în engleză/germană/ franceză cuvântul – Alegem o tematică și întrebăm cum se spune un anume cuvânt în limba aleasă.
  17. Cum se scrie corect – Scopul jocului este de a învăța copiii cum se scriu corect unele cuvinte/ortograme. Regulile jocului: Se alege un cuvânt mai lung, iar copiii vor spune pe rand acel cuvânt pe litere. Cel care spune corect 3 cuvinte consecutiv, primește o gustare sau o altă recompensă.
  18. Exerciții de dicție – Acest joc ajută copiii să se exprime clar și să se facă mai uşor înțeleşi. În același timp, le dezvoltă stima de sine și va fi mult mai relaxați când vor vorbi în public.
  19. Provocare matematică – Scopul jocului: exersarea abilităților matermatice. Regulile jocului: probleme buclucașe sau interesante.
  20. Joc de memorie – Scopul jocului: dezvoltarea memoriei. Regulile jocului: pe rând fiecare persoană trebuie să spună câte un cuvânt cu litera care urmează literei alese de jucătorul dinaintea lui. Astfel, primul jucător zice de ex. A este de la albina, al doilea jucător va trebui să zică A este de la albina, B este de la balaur. Al treilea jucător zice: A este de la albina, B este de la balaur, C este de la cireșe. Continuați jocul pentru a vedea până unde puteți să vă amintiți literele și cuvintele alese de toți ceilalți participanți. Ideal este să ajungeți cât mai departe, spre sfârșitul alfabetului.
  21. Pozitiv versus negativ – O persoană începe cu o propoziție prin care descrie o situație, de exemplu: ”Într-o zi m-am trezit în junglă…„. Apoi fiecare participant, pe rând completează povestea cu câte o propoziție, însă alternând câte o întâmplare pozitivă cu alta negativă. Adică, a doua persoană ar putea continua astfel: ”Din păcate, am întâlnit un leu, care a început să mă urmărească.„ A treia persoană trebuie să spună ceva pozitiv. Ex: ”Din fericire, aveam puteri magice și mi-am dat seama că pot zbura.„
  1. Cine locuiește acolo? – Acest joc pune imaginația la treabă. Alegeți o casă ce vă atrage atenția pe drum și încropiți o povestioară despre ea. Cine locuiește acolo? Care sunt numele persoanelor care stau acolo? Ce meserii au? Au animale de companie? Puteți încerca același joc având ca tematică mașinile care trec pe lângă mașina voastră. Unde merg cei din mașina din față? De cât timp sunt pe drum? Din ce oraș sunt? etc.
  2. Jocul bananei – Este un joc ușor: cine identifică în trafic cele mai multe mașini galbene. Fiecare poate primi o culoare mai neobișnuită și va trebui să caute vehicule care au culoarea respectivă. Ex: roz, portocaliu, verde deschis. Alt joc cu culori la care putem apela: alegem o limită de timp (ex: 10 min). Fiecare primește o culoare diferită, iar cel care găsește cele mai multe obiecte având culoarea primită in cele 10 min. câștigă.
  3. Alb negru nu și da – Scopul jocului: dezvoltarea atenției si puterii de concentrare. Numărul minim de jucători este 2. Regulile jocului: O persoana pune intrebari iar cea de-a doua trebuie să răspundă. Persoana care pune intrebări trebuie să încerce să îl determine pe celălalt să spună unul din cuvintele alb,negru, nu, da. Câștigă cel care după cinci minute și-a îndeplinit misiunea.
  4. Buzz – Un joc pentru antrenarea memoriei și a atenției. Se numără de la 1 la 100, iar de fiecare dată când se ajunge la un număr care conține cifra 5 se spune Buzz în locul numărului. Dacă cel care numără, greșește și uită să zică Buzz, atunci iese din joc, iar cei rămași încep, iar să numere. Pentru a crește dificultatea pentru copiii mai mari, se poate adăuga o noua regulă, cum ar fi: în locul numerelor divizibile cu 7 se înlocuiește cu un alt cuvânt (un nume sau ceva amuzant), ori să se sară peste numerele care-l conțin pe 2.
  5. Jocul semnelor de circulație – Cu ce ar putea semăna semnele de pe drum? Încercați să creați o semnificație diferită pentru semnele pe care la întâlniți în cale și să le tineți minte. De exemplu: Trecerea de pietoni poate semăna cu un pian sau trecerea la nivel cu cale ferată poate fi gardul din curtea bunicii. Alt joc amuzant în care puteți utiliza semnele de pe drum: pe o foaie scrieți ultima literă de la localitățile pe care le vedeți scrise pe semne, pe unde mergeți. după ce adunați mai multe litere, puteți face o propoziție amuzantă. Exemplu: A S C P- Acum sărim cu parașuta.

 

Ce alte jocuri vă mai jucați în mașină, alături de copii? Aștept cu drag părerile voastre.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *